AC/DC-laddning av elbil

AC-/DC-laddning

Grundkurs i AC- och DC-laddning, alltså normal- och snabbladdning.

”Varför laddar min bil så långsamt?” är en återkommande fråga i många forum, och för att förstå det behöver vi känna till grunderna i de två sätten att ladda bilar.

Begreppen AC och DC

På svenska heter det ju växelström och likström, men det är vanligare att vi använder de engelska förkortningarna AC (Alternating Current) och DC (Direct Current). 

  • AC-laddning = normalladdning, växelström.
  • DC-laddning = snabbladdning, likström.

Från elnätet kommer alltid växelström (AC), men bilens batterier kan bara ta emot likström (DC). Vid AC-laddning sker omvandlingen inuti bilen, vid DC-laddning utanför.

Laddkontakter

Vid AC-laddning används bilens Typ1- eller Typ2-uttag, vid DC-laddning används CCS eller CHAdeMO. För att läsa mer se inlägget om laddkontakter.

AC-laddning

Alla laddbara bilar har det som kallas en ombordladdare, och vid AC-laddning är det den som omvandlar strömmen från AC till DC och laddar bilens batterier.

Vid AC-laddning går alltså strömmen från laddboxen (eller ett vanligt eluttag), genom kabeln och till ombordladdaren som lugnt, fint och stabilt laddar batterierna.

Ombordladdaren klarar av att ta emot en viss strömstyrka (ampere) över ett visst antal faser (1-3) vilket ger den maximala effekten (kW). För många laddhybrider gäller max 16A x 1-fas = 3,7kW. För de flesta moderna elbilar betyder det 16A x 3-fas = 11kW. Några få elbilar klarar hela 32A x 3-fas = 22kW.

Laddbox Charge Amps Halo
Laddboxar för AC-laddning, Charge Amps Halo.

Inställningar för strömstyrka

I många bilars inställningsmeny kan du begränsa strömstyrkan. Den här inställningen behöver du inte tänka på för bilens del, utan det handlar om att skydda utrustningen du laddar med. Om du ska ladda i ett vanligt eluttag, så kallat schukouttag, bör du tänka på att dessa normalt sett inte är anpassade för att användas med hög effekt under lång tid. De kan oftast ge max 10A (teoretiskt upp till 16A) men att ladda en elbil med 10A under många timmar kan leda till överhettning och i värsta fall brand om inte alla delar är i gott skick.  

En annan anledning att ställa ner strömstyrkan skulle vara att du visserligen använder en ordentlig laddbox, men saknar lastbalansering och därför behöver säkerställa att bilen inte förbrukar mer än huvudsäkringen klarar samtidigt som huset använder ström till annat. 

En sådan inställning påverkar bara AC-laddning, du behöver inte bry dig om att justera den när att du ska DC-ladda. 

Varför AC-laddar min bil långsammare än den kan?

Om du känner till bilens maximala kapacitet för AC-laddning men inte når upp till den så finns det några tänkbara förklaringar:

  • Har du ställt ned strömstyrkan i bilens inställningar?
  • Vad använder du för laddkabel? Kika på märkningen och se att den klarar minst samma strömstyrka (A) på samma antal faser som din bil kan ta emot.
  • Din laddbox kan ge lägre effekt, oftast installeras de tillsammans med en lastbalanserare som gör att du medan du kör tvätt- och diskmaskinen samtidigt bara får det som blir över.
  • Även publika laddboxar för AC-laddning (kallas ofta destinationsladdning) är många gånger begränsade och du delar ibland effekten med övriga platser.

Det är vanligt att publika laddboxar marknadsförs med en laddeffekt om 22kW, då gäller det först och främst att komma ihåg att få bilar klarar så hög effekt utan de flesta kommer att begränsas av sin ombordladdare. Om du hör till dem som kör en bil vars ombordladdare klarar det (dvs 32A x 3) kommer du ibland märka att laddboxarna kan vara begränsade vid installationen trots att det inte framgår av skyltningen.

DC-laddning

Elbil vid snabbladdare
DC-laddning hos Cirkle K

Vid DC-laddning kan du glömma allt du vet om AC-laddning. Nu är det laddaren du parkerat vid, istället för bilens ombordladdare, som sköter omvandlingen av strömmen till DC och sedan skjuter den i full fart till bilens batterier. 

Du behöver inte fundera på vad kabeln klarar eftersom du aldrig kommer att använda din egen utrustning – DC-laddare har alltid fast kabel.

Men din bil har fortfarande en maximal effekt den kan ta emot och laddstationen har en maximal effekt den kan leverera. Det kommer att sätta den yttersta begränsningen, men många faktorer påverkar om och i så fall hur länge du kommer att nå upp till den effekten.

Varför DC-laddar min bil långsammare än den kan?

Även om en bil som kan ladda med 150kW står vid en laddare som kan leverera 350kW kommer den aldrig någonsin att ladda med 150kW från start till slut. Vissa dagar kommer den aldrig ens att komma i närheten av 150kW, andra dagar kommer den bara ladda så snabbt under kort tid.

Batteriernas SoC, State of Charge, har väldigt stor påverkan på hur snabbt de klarar att ta emot laddning. Låg SoC, dvs nästan urladdade batterier = kan ta emot laddning mycket snabbare. Ju högre SoC, desto långsammare kan batterierna klara av att fyllas på. Hur stor påverkan SoC har varierar från bil till bil, man brukar prata om en bilmodells laddkurva. Vissa bilar klarar att hålla hög hastighet länge, andra har höga toppar men tacklar snabbt av. Googla gärna laddkurva + din bilmodell för att se vad du kan förvänta dig.

Batteriernas temperatur har också stor påverkan. De påverkas dels av utomhustemperaturen, dels av hur långt du kört. Dessutom kan vissa bilar med hjälp av mjukvara optimera batteriernas temperatur för att snabba på laddningen om du ställer in laddstationen som destination i bilens navigering. En Tesla t ex gör detta när du navigerar till en Tesla Supercharger, en Volvo/Polestar gör det när du anger valfri laddstation som destination. ”Jojo-körning” har också blivit ett begrepp för den som vill maximera hastigheten, alltså att göra lite häftiga accelerationer och inbromsningar när du närmar dig laddstationen.

DC-laddning och laddhybrider

Tänk på att väldigt få laddhybrider har stöd för DC-laddning över huvud taget. Detta har ibland kommit som en tråkig överraskning för den som köpt en laddhybrid utan att ha möjlighet att ladda hemma/vid arbetsplatsen.