Laddkontakt för elbil typ2

Laddkontakter

Vilka olika uttag och kontakter finns det för laddning av elbilar?

När du ska köpa en laddkabel eller använda en snabbladdare behöver du känna till vilken typ av laddkontakt din bil använder. 

Vilka laddkontakter finns?

AC-laddning (normalladdning)

  • Nästan alla laddbara bilar i Sverige idag har ett Typ2-uttag, vilket är EU-standarden. 
  • Det finns dock några äldre bilar, främst asiatiska, som istället har Typ1-uttag. Har du en sådan bil kan du också välja att köpa en adapter för att kunna använda Typ2-kablar. 

DC-laddning (snabbladdning)

  • De allra flesta elbilarna i Sverige använder CCS
  • Några asiatiska bilmodeller använder istället CHAdeMO, den enda som fortfarande säljs är Nissan Leaf. 
  • Tesla utvecklade först en egen standard och äldre modeller av Model S och Model X har därför ett uttag som liknar Typ2 men som även kan användas för snabbladdning på Tesla Supercharger (v2*). Dessa bilar kan inte ladda med CCS om de inte köpt en uppgradering (efter ett verkstadsbesök kan de då ladda med CCS tillsammans med en adapter). Nyare bilar från Tesla kommer dock med CCS från start. 

 

Laddkontakter

När du ska snabbladda

  • För dig som kör en bil med CHAdeMO: du måste du hålla koll på att laddstationen du är på väg till stödjer det då vissa bara erbjuder CCS.
  • För dig som kör en äldre Tesla S/X som du inte uppdaterat och har en CCS-adapter till: du måste hålla dig till Tesla Supercharger v2*.
  • För dig som kör en bil med CCS:  i vissa bilar behöver du ta loss skyddet under Typ2-kontakten först (jag vet minst en person som missat detta och därför trodde att hen körde en bil utan stöd för snabbladdning). 

För alla: Tänk på att laddstationer som stödjer både CCS och CHAdeMO inte kan ladda med båda samtidigt. Om CCS-kabeln används måste du vänta om du kör en bil med CHAdeMO och tvärtom.

Som på den här Recharge-laddaren, vid första anblick är det lätt att tro att det finns plats för två bilar att ladda men det är i själva verket bara olika kablar för CCS respektive CHAdeMO.

Många gånger finns dock även en Typ2-kabel på sådana laddstationer så att du åtminstone kan AC-ladda medan du väntar.

Laddstolpe med två kablar

När du ska köpa laddkabel

När du ska köpa en kabel för att ladda bilen behöver du ju också fundera på hur den ska se ut i andra änden och det varierar vilka typer bilarna levereras med.

  • I en laddbox används alltid Typ2-kontakt, dvs motsvarande som till bilen. 
  • Ska du ladda från ett vanligt vägguttag (vilket bör göras med försiktighet!) behöver du en kabel med schukokontakt. 
  • Ska du ladda från ett trefasuttag/industriuttag/CEE (kärt barn har många namn) behöver du köpa en sådan kabel. Här uppstår ofta lite begreppsförvirring om du frågar efter en ”trefaskabel”, eftersom laddkablar kan ha stöd för laddning över en eller tre faser oavsett vilken typ av kontakt de har. 

Du kan läsa mer om AC- respektive DC-laddning i detta inlägg

*Tesla har under åren fortsatt utveckla sina Superchargers som finns i flera versioner där v2 var den första som tog sig till Sverige. De hade då endast kablar för det uttag som finns på äldre Model S och Model X. När Model 3 kom med CCS byggdes v2-stationerna om och fick dubbla kablar för att kunna ladda alla Teslas modeller. Från och med v3 finns endast CCS-kablar på Teslas superchargers (deras första v4 öppnade 2023 i Holland).

Femobility - Anna Ståhl

Anna Ståhl

Följ gärna Femobility och prenumerera på nyhetsbrevet. 

Ordlista

Innehåller inlägget begrepp du inte stött på förut? Här hittar du Femobilitys ordlista. 

Fler inlägg