Laddningsgränser

Laddningsgränser

Ska du ladda elbilen till 100%?

Frågan om när du bör avbryta din laddning har varit föremål för otaliga diskussioner i elbilsforum. Medan några är väldigt upprörda över att det laddas fullt vid snabbladdarna, är andra lika upprörda över att det finns de som lägger sig hur länge de laddar. De hetsiga diskussionerna handlar alltså om laddhyfs men ibland blandas omsorg om medtrafikanterna ihop med omsorg om batterierna. När det pratas om att undvika laddning till 100% handlar det alltså om två olika saker: 

  1. Laddhyfs, att undvika att blockera en snabbladdare när bilen inte längre kan ladda med hög effekt. 
  2. Att vårda bilens batterier genom att hålla dem lagom laddade. 

Testa Stoppa eller toppa för att snabbt ta reda på om du ska ladda fullt eller inte.

Stoppa eller toppa

Laddhyfs

Vid DC-laddning, alltså snabbladdning, kommer effekten att avta när laddningsgraden stiger. När det är är hög efterfrågan bör du därför undvika att ladda fullt om det inte är enda sättet för dig att nå din destination. 

En tumregel är att du bör avbryta någonstans runt 80% och köra vidare, det tjänar nämligen både du och dina medtrafikanter på. Även om det innebär att du behöver stanna och ladda ytterligare en gång kommer du i de flesta fall att komma till slutdestinationen tidigare, eftersom laddningen vid nästa stopp kommer att gå mycket fortare när du anländer med en lägre laddningsgrad. Det här varierar visserligen mellan bilmodeller, några få kan ladda med hög effekt även när de har hög laddningsgrad men läs på om din modells laddkurva. Läs gärna mer i inlägget om AC-och DC-laddning

Finns det däremot ingen som köar bakom dig kan du givetvis välja att ladda längre om du hellre vill det. Likaså om du faktiskt måste ladda fullt, för att du har en bil med litet batteri eller ska köra någonstans där det saknas fler alternativ på vägen. Ha dock förståelse för att andra förare kan känna viss frustration när du står vid en snabbladdare och laddar med låg effekt – berätta gärna för dem att det är ditt enda alternativ. 

Man jag får väl ladda så länge jag vill?

Ja, det får du. Precis som att du får lov att slänga dörren i ansiktet på den som kommer bakom dig eller sitta kvar på din plats på bussen när det kliver på en gravid kvinna. Du kan ju dock alltid välja att bidra till ett trevligare samhälle också.  

I takt med att laddinfrastrukturen byggs ut blir detta förhoppningsvis en icke-fråga, men idag kan vi behöva hjälpas åt när belastningen är hög. Men när du ser att någon annan laddar fullt, var också lite ödmjuk om du inte vet bakgrunden till det.

Att vårda bilens batterier

Litiumjonbatterier livssyn 

I dagens elbilar sitter litiumjonbatterier, precis som i din mobiltelefon. De tycker att livet är gött när de är sådär lagom laddade. Livet för litiumjonbatterier är däremot lite tufft och kämpigt både när det är nästan fulladdat och när det är nästan urladdat. Precis som vi människor kan hantera när livet ibland är tufft och kämpigt så kan våra batterier det också. Men när de där tuffa perioderna kommer allt oftare, då kan de sätta sina spår och börja få långsiktiga konsekvenser. För batterier kallar vi det att de degraderas. 

NMC/LFP 

Det är framför allt två olika typer av litiumjonbatterier som används i elbilar. NMC (nickel-mangan-kobolt), och LFP (litium-järnfosfat). De har sina för- och nackdelar men LFP sägs vara mindre känsliga för att laddas fullt, till och med behöva det emellanåt för att bilen ska kunna visa korrekta räckviddssiffror. De flesta verkar ändå eniga om att även LFP-batterier mår som bäst när de är lagom laddade. 

Så jag ska inte ladda till 100%?

Jo! Men bara när du behöver det, och då helst i nära anslutning till att du ska köra. Det är inte ett dugg skadligt att ladda din bil till 100%, men det är i längden påfrestande för din bils batterier om bilen ofta och länge står still när den är fulladdad. Eftersom de flesta av oss inte behöver ett fulladdat batteri i vår vardag är därför rekommendationen från de flesta tillverkare att ställa in bilen så att den stoppar laddningen vid 80% eller 90%. Så länge den mängden energi tar dig genom dagen finns det ingen anledning att fylla batteriet ända upp. Men när sportlovet kommer och du ska köra till fjällen, ja den morgonen ska du självklart ladda till 100%. Gärna så snart inpå avfärd som möjligt. Det är alltså att hålla 100% över tid som är påfrestande för batteriet, inte att nå det kortvarigt. 

På samma sätt är det inget problem att (om du vågar) köra bilen ned till en riktigt låg laddningsgrad, så länge du vid ankomst tänker ladda batteriet. Att köra ned till några enstaka procent och sedan låta bilen stå utan laddning är inte att rekommendera.  

Din mobiltelefon föreslår antagligen att du ska använda ”optimerad batteriladdning” eller något liknande, som syftar till att undvika att batteriet är fulladdat länge. Om du laddar telefonen över natten pausas då laddningen vid 80% för att ladda upp det sista först när det blir morgon. Detta är alltså precis samma princip. 

Inbyggda marginaler 

Alla biltillverkare har blockerat någon del av batteriet från att användas, så när bilens användargränssnitt säger att aktuell laddningsgrad är 100%, eller 0%, är det inte riktigt sant. Blockeringen görs för att skydda batterierna då en riktig full- eller urladdning kan orsaka permanenta skador. Hur mycket som blockerats skiljer mellan olika biltillverkare, men detta handlar om att hindra akuta skador. Rekommendationen att så ofta som möjligt hålla batterierna med en laddningsgrad om 20-80% kvarstår från de flesta tillverkare.

Laddhybrider

Laddhybrider brukar inte ha någon inställningsmöjlighet för att avbryta laddningen före 100%. Det sägs att de inbyggda marginalerna är högre på laddhybrider, men framför allt behöver de flesta nyttja hela batteriets kapacitet i en laddhybrid eftersom dess räckvidd på el är så pass kort. Det finns ingen anledning att köra mer på bensin/diesel idag för att kanske ha längre räckvidd på el i framtiden.

Jag har laddat min bil till 100% varje dag och mina batterier mår prima!

Det är mångas erfarenhet att batterierna inte har påverkats trots att de laddats fullt varje dag i flera år. Jag är inte på något sätt expert på litiumjonbatterier, men jag kan inte se hur det skulle ligga i varken bil- eller mobiltelefontillverkares intressen att gå ut med rekommendationer om begränsningar i onödan. 

Har du ett körmönster där du dagligen behöver hela bilens räckvidd så ska du givetvis ladda fullt. Men för de många av oss är det ingen uppoffring att avsluta laddningen vid 80-90% så vi väljer att skapa bästa möjliga förutsättningar att ge våra batterier ett långt liv.

Några säger att de struntar i detta eftersom de leasar sin bil och bara ska ha den i tre år. Det provocerar mig, har vi inte alla ett ansvar för att vårda det som tillverkats oavsett om det påverkar vår egen plånbok?

Femobility - Anna Ståhl

Anna Ståhl

Följ gärna Femobility och prenumerera på nyhetsbrevet. 

Ordlista

Innehåller inlägget begrepp du inte stött på förut? Här hittar du Femobilitys ordlista. 

Fler inlägg