Ikon för räckvidd

Räckvidd

Hur långt kan du köra din elbil och vad beror det på?

Elbilars räckvidd är ofta en större fråga för alla som inte kör elbil än den är för oss som gör det. Men om du står inför att köpa en elbil är det viktigt att du förstår vad den marknadsförda WLTP-räckvidden innebär så att du kan välja rätt bil för dina behov.  

Teckning av en bilförsäljare och en kund
”Before I can sell you an electric car, I’m required to disclose the fact that everyone will ask you how many miles it gets before you have to recharge it.” Trevor Spaulding, New Yorker.

Marknadsförd räckvidd – WLTP

Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure, WLTP, är den körcykel som sedan 2018 gäller i EU för att beräkna bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp från personbilar. När det gäller elbilar får vi värden för beräknad elförbrukning och utifrån det bilens beräknade räckvidd. 

Om du köpt en bensindriven bil någon gång har du säkert märkt att det kan vara svårt att nå den snittförbrukning som bilen marknadsförts med. Detsamma gäller elbilen, men då den är mycket mer energieffektiv kommer förutsättningar som temperatur och hastighet att få siffrorna att variera mer än de gör för bensinbilen. Därför gäller det att du sätter dig in i vad bilen kommer att ha för räckvidd under dina förutsättningar. 

Att du inte kan köra din bil lika långt som den angivna räckvidden betyder inte att tillverkarna lurats, utan att ditt verkliga körmönster avviker från testets. WLTP innebär t ex* att bilen (på rullar i ett laboratorium) ”körs” i 23° med en medelhastighet om 46,5 km/h. WLTP kan alltså anses vara rätt nära idealiska förhållanden för en elbil och du bör betrakta bilens marknadsförda räckvidd som ett upp till-värde. Som sådant är värdet användbart för att jämföra bilar sinsemellan, men inte för att beräkna din räckvidd på motorväg en vinterdag. 

Observera att andra länder, som USA och Kina, använder andra testmetoder och därmed anger andra räckviddssiffror som kan skilja sig en hel del från WLTP – se till att du inte jämför äpplen och päron. 

*Fler detaljer om körcykeln hittar du hos Mobility Sweden.

Bilens angivna räckvidd – Guess-O-Meter

Bilen kommer att ge dig en uppskattning av hur långt du kan köra innan du måste ladda, men överskatta inte betydelsen av den siffran. Allt för många gånger har jag sett frågor i stil med ”Nu visar min bil bara 300 km räckvidd när den är laddad till 90%, förut stod det 330 km – har mina batterier redan degraderats?”

Bilens Guess-O-Meter, GOM, kommer att basera uppskattningen på tidigare körning. Har du nyligen kört mycket motorväg kommer den att visa ett lägre värde än om du kört i stillsam stadstrafik.  Börjar du då köra motorväg igen kan du såklart få uppleva att värdet sjunker snabbt. 

Många slutar lägga någon större vikt vid uppgiften annat än när de närmar dig slutet. När du lärt känna din bil räcker det oftast att hålla ett öga på aktuell batteriprocent (State of Charge, SoC). 

Så vad påverkar hur långt du kan köra?

Hastighet

Luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten, genom att öka hastigheten från 100 km/h till 110 km/h ökar alltså motståndet med 20%. I en bensindriven bil blir så mycket energi till spillvärme att detta inte märks lika mycket som i den energieffektivare elbilen där förbrukningen kan öka med nästan lika mycket. 

Tillverkarna tävlar i att göra bilarna strömlinjeformade för att minska luftmotståndet, det är en faktor som gör att vissa elbilar kan ha mindre skillnad i förbrukning mellan låga och höga hastigheter medan andras förbrukning ökar mer. 

Väder

Det går väldigt snabbt att värma upp kupén i en elbil, men är det riktigt kallt kan en hel del energi gå åt till detta. Den som gör låg förbrukning till en sport väljer sätes- och rattvärme istället för AC, och klär på sig ordentligt. De flesta väljer dock att njuta av en varm modern bil istället… 

Men ännu större påverkan på förbrukningen har batteritemperaturen. Kalla (eller väldigt varma) batterier kan inte prestera på topp utan bilen kommer att få högre förbrukning innan batterierna nått arbetstemperatur. Det är såklart en fördel om du har möjlighet att ha bilen i varmgarage. Vissa bilmodeller förvärmer också batterierna i samband med att du förvärmer kupén. 

Kall luft har dessutom högre densitet vilket gör att luftmotståndet ökar. Utöver temperatur påverkas förbrukningen också av regn, snö eller ännu värre slask som ökar rullmotståndet. 

Körstil

Elbilar är otroligt roliga att köra men kraftiga accelerationer brukar också synas i förbrukningssiffrorna. 

Körsträckan

Något som ibland glöms bort i diskussioner om räckvidd är att snittförbrukningen (och därmed räckvidden) kan bli hög om du kör många korta sträckor. Då går förhållandevis mycket energi åt till att värma upp bilen varje gång och det kan ta tid för batterierna att nå optimal arbetstemperatur. 

Det här blir främst aktuellt för dig som överväger elbil men inte kan ladda hemma/vid arbetet. Det är alltså inte säkert att en bil som klarar 40 mil också klarar din dagliga arbetspendling på 4×2 mil i 5 dagar.

Räckviddsångest

Tills sist: det går inte att skriva ett inlägg om räckvidd utan att nämna begreppet räckviddsångest. Många har känt det innan de skaffade elbil men väldigt få upplever det sedan, så länge de skaffat rätt bil för sina behov och lärt sig hur den fungerar. Laddstationerna blir allt fler och för många av oss är det snarare behovet av mat, toaletter och att sträcka på benen som avgör när vi stannar och laddar. Några upplever att de inte behövt förändra sitt beteende alls, andra har gått från att sträckköra till att istället uppskatta små pauser och att komma fram lite mer utvilade.